Szkolenia dla pracowników – na ile coaching w tym pomaga?

Polityka szkoleń dla kadry jest w przedsiębiorstwach dość powszechna, choć w praktyce cechuje to zazwyczaj najlepsze z firm, którym bardzo zależy na rosnącym poziomie w zespole. Coaching staje się w tym aspekcie bardzo ważnym elementem, ponieważ stopniowo tracą na znaczeniu szkolenia rozumiane w sposób klasyczny. Oczywiście ekspert w danej dziedzinie i sala wykładowa bywają wciąż efektywnym sposobem na przekazanie przydatnej wiedzy, jednakże poza byciem specjalistą w jakichś konkretnych czynnościach duże znaczenie mają również kompetencje miękkie oraz te niekoniecznie związane z konkretnymi zadaniami zawodowymi.

Jeżeli pracownik nie ma pewnych rozwiniętych predyspozycji, na przykład pomagających w działalności handlowca, to nawet największy bagaż teoretycznej wiedzy nie będzie dla niego przydatny. Stąd pojawia się coraz więcej pomysłów, aby na gruncie przedsiębiorstw z licznych branż wdrażać szkolenia, w których kluczową rolę odgrywa coaching, ale ukierunkowany właśnie na rozwijanie kompetencji miękkich i umiejętności interpersonalnych. To jasne, że w przypadku chociażby pracowników zajmujących się sprzedażą są one nieodzowne.

Techniki sprzedaży są rozmaite i w trakcie niektórych szkoleń da się je nie tylko poznać od strony typowo teoretycznej, ale również przećwiczyć je w ramach wzajemnych interakcji. Dobry trener ukierunkuje pracowników we właściwy sposób, tak aby w starciu z rzeczywistością codziennej pracy handlowca byli optymalnie przygotowani na różne sytuacje. Głównym zadaniem trenera jest uwydatnić ukryte zalety i możliwości osoby szkolonej Część pracowników utrzymuje intensywne kontakty z klientami czy kontrahentami, a nie każdy sam z siebie potrafi sprzedać produkt czy usługę.

Oznacza to, że taka osoba potrzebuje dodatkowego warsztatu, ale nierzadko także wewnętrznej motywacji. Coachingowe szkolenia mają wiele wspólnego z psychologią, ponieważ całkiem powszechnie kluczowe ograniczenia pracowników na pewnych stanowiskach to nie brak fachowej wiedzy, ale bariery związane z mentalnością. Dobry handlowiec czy osoba prowadząca negocjacje z pracownikami może wiedzieć wszystko w teorii, ale niedostatecznie rozwinięte umiejętności interpersonalne sprawiają, że skuteczność pozostawia wiele do życzenia.

Należy coś z tym zrobić i w tym celu realizuje się zajęcia z udziałem trenerów, którzy potrafią wydobywać z ludzi uśpione, czasami głęboko ukryte potencjały. Naturalnie jakość szkoleń z udziałem trenerów bywa skrajnie odmienna i to zupełnie inna historia. W każdej profesji znajdą się bowiem ludzie doskonale wręcz przygotowani, jak i tacy, którzy zupełnie nie sprawdzą się na swoich stanowiskach.

Coaching okaże się efektywny jedynie wówczas, gdy osoby zainteresowane taką aktywnością włożą odpowiednią dozę wysiłku w działania. Widać w tym momencie jasno, że rynek jest zróżnicowany i część specjalistów zajmujących się coachingiem może liczyć na ogromne zainteresowanie świadczonymi usługami. Inni z kolei są zdecydowanie niżej notowani, a ich zawodowy warsztat w krótkim czasie ulega negatywnej weryfikacji.